lunes, 5 de octubre de 2015

TROPIK. ELOGI DE LA NORMALITAT.


Ens emmirallem sovint amb l’excel.lència més extremada. 

En aquest exercici perdem amb facilitat la perspectiva de la qualitat propera i per sobre de tot possible. Una qualitat confortable, vinculada amb la normalitat i que esdevé la prolongació natural de la casa de cada un de nosaltres.

Durant l’estiu passat el popular « Tropik » de Vilafranca, un bar que coneixen els més vells de la capital de l’Alt Penedès però també els de les generacions posteriors i els seus fills més petits, va efectuar un canvi exemplar.

El negoci va canviar de cap visible –abans el duia el Xavi Colomé i ara el seu germà Carles- i l’equip femení de la casa perdia la figura de la Eli per guanyar la de la Laura, mantenint la presència icònica de la Mònica com a referència de l’establiment.

El canvi es va arrodonir amb un repàs –més profund del que sembla- per posar el local al dia sense canvis estridents i amb uns horaris més i millor adaptats a la realitat.

L’essencial, la qualitat del tracte, dels productes i de l’espai, segueix sent el més significatiu del “Tropik”.

El pa dels entrepans és de molt bona qualitat i ho són els tomacons de sucar, l’oli i el contingut d’embotit, de truites, de formatge, de pernil o del que sigui. Un dels més demanats de la casa, el de botifarra blanca, es deu vendre més que els exemplars de La Vanguardia dels diumenges. Quina falera!

Els altres productes de l’establiment segueixen aquesta tònica. Tots tenen seguidors aferrissats, com jo mateix amb l’entrepà  de botifarra que he esmentat.

Els cafès, cafès amb llet, tallats, infusions i altres variants es fan amb molta cura. Bon producte –essencial- i bona feina de les noies i del Carles, decorant i abellint el contingut de cada tassa. Ara un cor, ara una espiral, ara un dibuix geomètric.

Com a la majoria de bars i de cafès tradicionals hi ha grups de clients que arriben a hores determinades, ocupen diàriament els mateixos espais i demanen els mateixos productes, fets o preparats d’una forma concreta. S’acostumen a diferenciar dels altres clients per la forma de vestir. Les empleades i empleats dels bancs, gestors i assegurances de l’entorn, els paletes, els pintors, els que treballen a alguna botiga propera.

Els dissabtes al matí, amb la Rambla de Santa Maria a vessar de parades de la fira, molts dels venedors i no pocs clients s’acosten i esmorzen, mentre la dona ven o compra calcetes o mitjons o sabates per la canalla.

La normalitat que descric és part integrant de la vida assossegada d’aquest poble amb aires de ciutat, envoltat de vinyes i habitat, el poble i la comarca adjacent, de personatges senzills que nomes tastant un vi s’expliquen sobre la vinya de provinença, sobre l’actual propietari de la feixa i sobre l’anterior, que va ser boter abans de criar vi i que ara, diuen, té un imperi.

No crec que un lloc com el “Tropik” es pugui repetir, com no es pot repetir un cep o un ametller o un pollastre de pota negra.

El bar del carrer Tarragona –un carrer que és l’equivalent de la suma del Passeig de Gràcia i la Diagonal del cap i casal- és part dels arrels del poble que l’acull i dels seus clients. Un establiment que despatxa normalitat, bons productes, somriures i simpatia i on tothom es sent com a casa.

Un espai privilegiat on la Laura i el Carles canten no sé quants cops “mig de botifarra!” dirigint la veu en direcció a l’obrador on la Mònica fa i desfà.


Pierre Roca

TROPIK
Carrer Tarragona, 13
Vilafranca del Penedès
Els primers clients del dia.

La terrassa a principis d'octubre.

Un establiment emblemàtic.

Un dels atractius de la casa.

Una bona forma de començar el dia.

Cafès amb llet per emmarcar.

L'espai interior.

Una bona rampa per facilitar les coses.

El rètol del Tropik n'ha vist de tots els colors.







   

No hay comentarios:

Publicar un comentario