miércoles, 14 de octubre de 2015

AVIONS, CARXOFES I AVIRAM.

Magnífic exemplar de gall Pota Blava. 

Els barcelonins –i més gent- ens omplim la boca amb expressions com “quilòmetre zero” o “producte de proximitat” o “slow food”, expressió, aquesta última, que té poc a veure amb les altres però que s’emmarca, com elles, en una certa forma d’entendre el fet de menjar.

Quan se’ns reuneix per recordar-nos que vivim a  tocar del Delta del Llobregat, del seu Parc Agrari i d’una zona de conreus exigents i d’alta qualitat a mitja horeta del centre neuràlgic de la ciutat, posem cara de sorpresa i adaptem el “xip” a les circumstàncies, fent-nos els desmenjats i assegurant que ho sabem des de sempre.

L’acte que l’Ajuntament del Prat de Llobregat, el Consell Regulador del Pollastre i Capó del Prat, un grup de restaurants de la localitat i una marca barcelonina de cervesa han organitzat a l’Espai 300 del Born, a Barcelona, ha posat de relleu aquestes qüestions que haurien de ser evidents, reunint un grup de professionals -pagesos, criadors, gent de la gastronomia i comunicadors- tot plegat amb la voluntat de donar a conèixer zona i productes i de propiciar el diàleg en el marc d’una acció puntual.

Des del meu punt de vista l’esforç organitzatiu s’ha vist diluït per l’excés d’objectius, de matisos i de fites.

Els restaurants que hi han col·laborat s’han esforçat en propostes arriscades, deixant en segon terme les bèsties que uns i altres hauríem volgut veure rostir-se al foc de llenya i degustar després, asseguts i sense pressa.

Hem pogut veure un documental força didàctic on queda palès el veïnatge flagrant entre l’aeroport i els camps de cultiu i entre els polígons industrials i el riu –gairebé invisible com tants altres rius de la conca mediterrània-.

Els pagesos, gent pragmàtica- han deixat les coses clares. És infinitament més assenyat consumir all tendre, api, bleda, carbassó, carxofa –la famosa carxofa del Prat-, cireres de Santa Coloma de Cervelló, cogombre, coliflor, créixens, escarola, espàrrecs de Gavà, espinacs, faves, pebrots, poma, porro, prunes, raves i tomàquets, tot plegat de la zona, que pagar transports des de les quimbambes per portar des de no sabem on uns productes que maduren a baixa temperatura durant el transport.

Dit això –pura evidència- la informació i les accions de comunicació haurien de ser més freqüents, més explícites, més clares i a l’abast de tothom. Menys etèries, més concretes. Tangibles.

Els francesos venen el seu “Beaujolais Nouveau” a tot el món en una acció puntual, magníficament coordinada i exemplar i el Parc Agrícola del Llobregat hauria de fer el mateix, omplint places, mercats, espais públics i llocs emblemàtics del cap i casal per vendre tones de les magnífiques carxofes que fan.

La acció d’avui ha estat un prodigi de bona voluntat i d’esforç però s’ha produït en un àmbit petit i tancat, quan el que cal –o així ho entenc- és una difusió clara, diàfana i sense matisos, facilitant punts de venda, temporades i eines de contacte entre uns i altres. Entre els productors, la gent de la terra, i els consumidors de la ciutat, que possiblement som més –molts més- dels que sembla.

El consumidor de productes de qualitat no és una “rara avis”. És al contrari un col·lectiu nombrós amb el que cal entrar en contacte i seduir-lo.

En qualsevol cas han aconseguit que em vingui molt de gust anar més sovint al Prat.

Molt més sovint.



Pierre Roca

No hay comentarios:

Publicar un comentario