lunes, 23 de abril de 2012

Una crema de samfaina.

Quan determinats productes baixen de preu en compro més quantitat que de costum i els converteixo en elaboracions que puguin congelar-se. Així ha passat amb els pebrots, les albergínies i els carbassons, que s'han posat a preus interessants a les senzilles botigues de barri, permetent-me fer tres o quatre kilos de samfaina que després he congelat en envasos de plàstic d'uns quatre-cents grams cada un. Soc conscient que aquesta verdura no és de producció artesana ni biològica ni de kilòmetre zero. Vé generalment de la llunyana Almería o fins i tot del Marroc -a vegades del delta del Llobregat- i ha crescut gairebé sempre sota el plàstic dels hivernacles, raó per la que no l'utilitzo per escalivar-la, preparació molt més sensible al sabor i a la textura de cada ingredient i que, quan es fa al caliu de llenya o de carbó vegetal, assoleix unes cotes d'exquisidesa difícils d'expressar amb paraules. Dissabte passat vaig decidir convertir el contingut d'un d'aquests recipients en una crema, afegint-lo, un cop descongelat, a un litre de brou de gallina prèviament colat i desengreixat. El brou fred com la samfaina, tot barrejat i posteriorment triturat amb el "minipimer" corresponent. Al foc perquè arrenqui el bull i passar-ho pel colador xinès que també hauria pogut ser un colador de malla metal.lica. Quan es va refredar hi vaig anar afegint oli verge amb el setrill, remenant al mateix temps el contingut del recipient amb la batedora de filferro. Ho vaig ajustar de sal i de pebre i ho vaig donar per acabat. Al tastar la crema de samfaina he constatat dues coses: 1ª. L'oli li atorga un sabor rústic que no em desagrada però que pot incomodar als paladars més sensibles. 2ª. Per evitar-ho hagués pogut utilitzar crema de llet en lloc d'oli, però no en soc un partidari aferrissat i crec que a més d'esblanqueïr el color potent de la barreja hauria desvirtuat el gust característic dels ingredients que integren la samfaina. El proper cop que en faci canviaré la proporció de brou i de samfaina, suavitzant així el resultat final i convertint l'esmentada crema en una preparació més lleugera i en conseqüència més assimilable per les boques delicades. I ara una consideració que fa referència al blog en sí mateix. Per alguna raó els senyors de "Blogger" han canviat la configuració del producte i ara no em deixa aclarir els texts amb espais i intervals que el facin més llegible. Si algú de vosaltres sap com fer-ho que m'ho digui, sisplau. Gràcies anticipades. Pierre Roca

2 comentarios:

  1. Hola Pierre.
    Segurament estas fent alguna cosa malament. Jo també utilitzo Blogger. Acabo de comprobar-ho i sí que permet col-locar espais i intervals quan edites una entrada. Mira´t-ho bé!
    Salut

    ResponderEliminar
  2. Gràcies Joan. Ho he consultat amb la meva filla gran i ja sé com canviar-ho. Coses de can Blogger... Abraçada!

    ResponderEliminar